Friday, August 12, 2016

Apa end game palestin-israel? negara sendiri, halau salah satu atau bergabung?

"Bila kau sorang-sorang, kau akan jadi lemah. Bila kau bersatu kau akan jadi kuat." Kata budak bercermin mata kepada budak gemuk. Aku tak tahu hujung pangkal perbualan. Baru tersedar dari tidur. Mata aku masih kuyu comel, minda aku masih di awan-awangan.Betapa bencinya aku bila sedar yang aku ada dalam kereta dengan dua jantan busuk. Dah la suara masing-masing garau, cakap kuat-kuat sampai aku terjaga dari tidur.

Sambil aku memaki sendirian dalam hati, budak bercermin mata terus menasihat budak gemuk. "Sekarang ni kita lemah, pemimpin kita corrupt. Dengan gst nya, dengan songlap duitnya. Kita rakyat jadi susah. Nak hidup dekat kl sekarang gaji 2000 pun dah tak cukup. Sampai bila rakyat nak melarat macam ni".

Tak boleh jadi, citer dia da masuk politik,Aku kena joint ni. Aku benci betul dengan orang politik dari kecik lagi. Aku rebel. Masa pengumum ketua kelas tingkatan 4 dulu pun aku dah start rebel. Sampai hari ni aku tak puas hati dengan syed helmi jadi ketua tingkatan. Memang la dia dapat nombor satu tiap tiap tahun. Memang la dia jadi atlet badminton sekolah sampai tingkatan 3. Tapi, aku tak suka kat dia. Semata-mata muka dia handsome sikit dari aku, dia boleh dapat undi sampai 32 orang dalam kelas.  Kelas aku ada 34 orang je kot. Kurang ajar betul cikgu tak padam nombor undi masa aku masuk kelas. Apa motifnya dia suh aku dengan syed helmi duk luar masa cabutan undi. Ini penyebab aku tak percaya politik sampai sekarang. Penuh dengan tipu daya dan muslihat.

Budak cermin mata masih membebel. Suka betul dia dengar suara dia sendiri. Aku tak dengar. Aku geram dan lapar. Baru bangun tidur kot. Aku tak makan dari pagi tadi. Aku cuit budak gemuk dari belakang. " Wey, singgah mcdonald depan tu. Lapar la, Aku nak makan spicy chicken mcdeluxe". Budak bercermin mata pandang aku dengan muka panas. Ayat first aku dengar dari dia "boikot". Ayat last sekali aku dengar "munafik".

Itu citer 2 bulan lepas, tapi kalau ada orang tanya aku hari ni. Nape aku tolak budak cermin mata dari tingkat 3 tadi. Itu lah punca permulaannya. Ada lagi 4 sebab.

2 comments:

mohad said...

salam ziarah

Miina00 said...

hahahahahaha. kisah apa ni